附属図書館の段階的サービス再開について(2022年11月8日更新)

附属図書館では、下記の通り一部のサービスを再開します。
For English version, see the bottom of the page.
<期間:2022年11月10日(木)から当面の間>
<再開するサービス>
外語会卒業生会員の方の外語会会員証による入館および図書館利用券の発行を再開します。
入館を希望される外語会卒業生会員の方は、有効期限内の外語会会員証をお持ちの上図書館2階カウンターにて入館手続きを行ってください。
受付時間は閉館時間の15分前までです。
会員証がない場合は入館できませんのでご注意ください。
希望される方は図書館利用券の申請を行うことで図書の貸出も可能です。
館内の利用及び利用券の申請について詳細は下記のページをご覧ください。
「外語会卒業生会員の方」
https://www.tufs.ac.jp/library/top/faculty-and-visitors/visitors/alumni/

【問い合わせ先】
附属図書館(学術情報課)サービス係
E-mail:tosho-service[at]tufs.ac.jp ([at]は@に変えて送信してください)

<継続するサービス>
1. 入館
 平日9時から20時および土曜日13時から20時
 本学所属学生・教職員の入館にはキャンパスカード(学生証・職員証)が必要です。
 利用する資料をあらかじめ決めた上で来館するようご協力ください。
 体調不良の場合は来館しないでください。
 来館時にはマスクを着用する等、感染防止にご留意ください。
2. 自動貸出機による貸出
 館内資料の貸出には自動貸出機をご利用ください。
 貸出にはキャンパスカードが必要です。
 旧分類資料のみカウンターで対応します。
3. 一時帯出
 禁帯出資料の一時帯出が可能です。
 カウンターで手続の上、19時45分までに返却してください。
4. 館内資料の複写
 館内設置のコピー機による館内資料の複写が可能です。
 著作権法の規定の範囲内で実施してください。
5. 事前申込による宅配での貸出サービス
 「本学学生教職員のうち来学が困難な方」に限定して継続します。
 詳細はこちらをご覧ください。
6. 資料の返却
 返却についてはこちらをご確認ください。
7. ILL相互貸借・文献複写依頼(学外からの図書・コピーの取り寄せ)
 平日9時から17時に来館して受け取り・返却、10時から15時に支払いができる方のみお申し込みください。
 申込はオンラインのみとなります。MyLibraryから申し込んでください。
 ※ILLサービスの内容についてはこちらのページを参照してください。
8. TLL依頼(TAC加盟館からの図書の取り寄せ)
 平日9時から17時に来館して受け取り・返却ができる方のみお申し込みください。
 申込はオンラインのみとなります。MyLibraryの「各種申請フォーム」メニュー内の専用フォームから申し込んでください。
 ※当面の間、同時に貸出できるのは2冊までです。
 ※TLLサービスの内容についてはこちらのページを参照してください。
9. 閲覧席の利用
 一定の間隔を確保するため、席数を減らした上で閲覧席の利用を再開します。
 ブラウジングコーナー、リフレッシュコーナー、自由閲覧室、個室閲覧室は利用できません。
 なお、館内では個人での学習のみ可能です。4階ラーニングコモンズを含め、グループ学習はできません。
10. PC席の利用
 4階PCゾーン及びラーニングコモンズ内のPC席を利用できます。
 2階PCゾーンは引き続き利用できません。
11. 他大学資料利用のための紹介状発行
 訪問先が受け入れる場合のみ発行します。
 申込はオンラインのみとなります。MyLibraryの「各種申請フォーム」メニュー内の専用フォームから申し込んでください。
<学外の方へ>
学外の方は、以下の条件を満たす場合に限りご入館いただけます。
・大学などの学術機関に所属していること
・当館以外での利用が難しく、ILL、TLL等で利用できない特定の資料の利用を希望すること
・所属機関の図書館を通して利用日を特定して事前に予約すること
元本学常勤教職員の方は以下の条件を満たす場合にご入館いただけます。
・当館以外での利用が難しく、ILL等で利用できない特定の資料の利用を希望すること
・所属機関の図書館を通して利用日を特定して事前に予約すること
資料の利用時間は平日9時から17時までです。
上記以外の方は、お近くの公共図書館を通した相互貸借あるいは文献複写でご利用ください。
アジア・アフリカ言語文化研究所内の文献資料室についてはこちらのページをご覧ください。
【問い合わせ先】
附属図書館(学術情報課)サービス係
E-mail:tosho-service[at]tufs.ac.jp ([at]は@に変えて送信してください)

<Service information in English>
Library’s services will change as below from June 1st:
1. Letter of introduction
You can apply for a letter of introduction if it is accepted by the library you are visiting.
Please apply from Letter of introduction application form in “Application forms” menu in library portal service.
2. Internet terminals
Internet terminals on 4F (including TUFS learning commons) are available.
Those on 2F are not available for the time being.
3. Reading seats
The number of reading seats are reduced so that users can sit keeping distance to others.
Following areas are suspended for the time being.
Browsing hall, refresh corner, study hall, private study rooms
Please study individually in the library. Group learning is restricted, also in the learning commons on the 4th floor.
4. TAC Library Lending(TLL) service
You must come to the library for picking up and return on weekday 9:00-17:00. Please note that we do not mail them to your home.
You can apply only from TLL application form in “Application forms” menu in library portal service.
*For the time being, you can borrow up to two books.
5. Inter library loan & photocopy service
You must come to the library for picking up and return on 9:00-17:00 weekday; payment on 10:00-15:00 weekday.
Please note that we do not mail them to your home.
You can apply only from the library portal service.
6. Enter the library
9:00-20:00 on weekday and 13:00-20:00 on Saturday
For TUFS students, teachers and staff, campus ID card is required.
When you enter the library, wear a mask to prevent infection.
7. Lending books
You can lend books by automatic lending machine (Campus ID card required).
Checkout limits and loan period as follows:
Undergraduate students: 10 books, 14 days
Graduate students: 20 books, 31 days
Teaching staffs/Researchers: 30 books, 93days
8. Temporary borrowing
You can bring out any materials before the closing time of the same day.
Campus ID card is required.
Return until 19:45 on weekday and 17:45 on Saturday.
9. Photocopy
You can copy library’s books by photocopy machines.
10. Books-by-mail service
For the time being, we will continue these services, only for eligible users those who cannot come to the library.
11. Returning books
For returning books, use the book return drop or send by mail.
Library address:
〒183-8534
東京都府中市朝日町3-11-1
東京外国語大学附属図書館 サービス係
tel:042-330-5195
12. For visitors
Only if the following conditions are met, admission for people outside the university will be resumed.
・ Belonging to an academic institution such as an university
・ Request to use specific materials that are difficult to use outside the library and cannot be used in ILL, TLL, etc.
・ Specify the date of use through the library of your institution and make a reservation in advance
The materials are available from 9:00 to 17:00 on weekdays. Please use the designated reading seats and leave the library immediately after the use.
Those who do not belong to an academic institution cannot enter. Please use it by interlibrary loan or document copying service through a public library near you.
Check the library’s website for new information.
Contact:
Service section
E-mail:tosho-service[at]tufs.ac.jp (replace [at] with “@”)