高校・大学・産学連携の英語スピーキング教育

2019年8月16日(金)「高校・大学・産学連携の英語スピーキング教育」を東京外国語大学にて開催いたしました。開催内容の詳細は以下をご覧ください。

プログラム

発表スライドの一部はこちらからご覧いただけます。

「高校・大学・産学連携のICT英語ライティング・スピーキング教育」
望月圭子・張正・ローレンス・ニューベリーペイトン(東京外国語大学)
矢嶋直美(リンガハウス教育研究所)
望月吉弥(横浜市立大学)

「徳島県城東高等学校における英語スピーキング教育の現状と課題」
田中千寿・金澤敦子(徳島県立城東高校・英語科教諭)

「中学校におけるSpeaking Activitiesの有用性」
西村晃洋(長野県立上田高等学校・英語科教諭)

「私立中学校・高等学校でのオンライン英会話活用事例」
星澤美衣(株式会社 産経ヒューマンラーニング)

東京外国語大学・英語学習支援センターにおける
CEFRにもとづくスピーキングセッション」
金子麻子(東京外国語大学)

「学校教育における日本語教育と多文化共生」
小林幸江(東京外国語大学名誉教授)

「あなたも外交官ー学校教育における多文化共生教育への提言」
岩谷滋雄(リンガハウス教育研究所理事長・元駐オーストリア大使)

 

 

カテゴリー: ICT

International Symposium on Diverse Approaches to Second Language Acquisition : Learner Corpora, Evaluation and Brain Sciences 2019 (SLA2019)

Program

SLA2019PROGRAM

A selection of presentation slides are available here. 

Keynote speeches

Hongyin TAO (University of California, Los Angeles)
Multimodal Corpora for Research and Teaching

Weiping WU (The Chinese University of Hong Kong)
Language Acquisition Corpus and Applications: Issues Related to Spoken Data

Howard, Hao-Jan CHEN (National Taiwan Normal University)
Using Sketch Engine to Uncover Chinese EFL Learners’ Collocation Errors

ZHANG Baolin (Beijing Language and Culture University)
Construction and Applications of a Chinese Interlanguage Corpus

Hong Gang JIN (University of Macau)
A Comparative Study on CFL Teachers’ and Learners’ Perception of Corrective Feedback

Li-Ping CHANG (National Taiwan University)
The Production of Relative Clauses in L2 Chinese: A Corpus-based Study

Invited speeches

Kumiko SAKODA (Hiroshima University/ NINJAL)
International Corpus of Japanese as a Second Language and Applications

Hyeonjeong JEONG (Tohoku University)
Neuroscience Perspectives on Second Language Processing, Learning, and Communication

Yukie KOBAYASHI (Tokyo University of Foreign Studies)
Dialogic Language Assessment for Japanese as a Second Language

Kazuko SUNAOKA (Waseda University)
How to Recover from Dialogue Breakdown: A Comparison of Chinese L2 Students and Conversational AI

Research presentations

Keiko MOCHIZUKI, Laurence NEWBERY-PAYTON, ZHANG Zheng,
Kaoru IMAI, Yuri AMANO, Kana SHIMOTORI, Tomohito NAKANO,
Maksim TIKHONENKO, Masaki MURAI, Yuna YAMAMOTO
 (Tokyo University of Foreign Studies)
English Learner Dialogue Corpus and Applications

Naomi YAJIMA, Yurie KAWANO (Lingua House Institute for Education),
Yoshihiro MOCHIZUKI (Yokohama City University)
Recurrent Adult English Education Using ICT

Mie HOSHIZAWA (Sankei Human Learning Co.,Ltd.)
Exploring ICT English Speaking Education

Noboru OYANAGI, Yukie KOBAYASHI, Keiko MOCHIZUKI, Kana SHIMOTORI  (Tokyo University of Foreign Studies)
Exploring Japanese as a Lingua Franca through Long Distance Education

Laurence NEWBERY-PAYTON (Tokyo University of Foreign Studies)
The Acquisition of English Noun Phrases by Chinese and Japanese Learners: A Learner Corpus-Based Study

Yaming SHEN, ZHANG Zheng, Keiko MOCHIZUKI
(Tokyo University of Foreign Studies)
The Construction of A Chinese Language Error Corpus

ZHANG Zheng (Tokyo University of Foreign Studies)
Chinese Learner Corpus and Applications: The Acquisiton of Completive Aspect

Ming-Che HSIEH (Tohoku University)
Language Control in The Brain: Japanese-Chinese Bilinguals

Haining CUI (Tohoku University)
Neural Correlates of Pragmatic Knowledge in First and Second Languages

Venue  

  Directions to TUFS  

  Campus Map

  Prometheus Hall Agora

 

カテゴリー: SLA

March 1st: International Symposium・3月1日 国際シンポジウムを行いました。

March 1st: International Symposium On March 1st 2014, we welcomed leading researchers to TUFS for the international symposium “Language Education and Computer Science for Second Language Acquisition, e-Learning and Learners Corpora”. We agreed to carry out joint research in the future. 

2014年3月1日(土)、國立臺灣師範大學からの教育心理学・英語教育・中国語教育の第一線の研究者をお迎えして国際シンポジウム『Language Education and Computer Science for Second Language Acquisition, e-Learning and Learners Corpora(外国語教育とコンピュータ科学:第二言語習得・e-ラーニング・学習者コーパス)』を東京外国語大学にて開催いたしました。今後研究連携を行うことになりました。

Pictures here.

当日の様子の写真はこちらからご覧いただけます。

Please see below for details. 

開催内容の詳細は以下をご覧ください。

Poster0313

PDF here (view at 70% magnification)

PDF版はこちらからご覧いただけます。(70%の拡大が最適です)