清田 顕子 (KIYOTA Akiko)

氏名 / Name | 清田 顕子 (KIYOTA Akiko) |
---|---|
所属職名 / Affiliation | 世界言語社会教育センター/特任講師 World Language and Society Education Centre/ |
電子メール / Email | |
ウェブページ / Website | |
学位 / Degree |
|
研究分野(e-Rad分野) / Research Field(s) (by e-Rad) |
|
研究キーワード / Research Keywords |
|
自己紹介 / Biography
専門は応用言語学です。第二言語でのインタラクションについて研究しています。メンバー間の言語能力に差がある場合、話の輪に入りにくい人がどうしたら入りやすくなるか、日々考えています。方法論では、様々な質的研究の手法に関心があります。
学歴 / Academic Achievement
-
2024年03月 早稲田大学大学院教育学研究科教科教育学専攻 卒業2024.03 Waseda University Graduate School of Education Graduated
所属学会 / Affiliated Academic Societies
-
大学英語教育学会THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS
-
外国語教育メディア学会Language Education & Technology
-
日本質的心理学会Japanese Association of Qualitative Psychology
-
British Association for Applied LinguisticsBritish Association for Applied Linguistics
-
アメリカ応用言語学会American Association for Applied Linguistics (AAAL)
主要研究業績 / Main Research Publications
論文 / Papers
-
第7章7-4.バルネラビリティ, 『ワードマップオートエスノグラフィー・マッピング』, 2025年
-
学生アシスタント(SA)・教育アシスタント(TA)制度への一考察:文献レビューを通したEAP/EMIコースへの示唆と課題, 早稲田教育評論, 38巻1号, 127-143, 2024年
-
Frequent and challenging tasks for learners in English-medium instruction courses: A questionnaire survey for English majors , Waseda Review of Education, 38(1), 77-90, 2024
-
Problematizing fluent speakers’ unintentional exclusion of emergent bilinguals: A case study of an English-medium instruction classroom in Japan , International Journal of Literacy, Culture, and Language Education, 2, 6-19, 2022
-
A diligent student’s distress in English-medium instruction classes: A longitudinal study , Waseda Review of Education, 36(1), 41-56, 2022
-
Group dynamics and resilience in the process of L2 socialization: A longitudinal case study of Japanese university students visiting an English lounge , Studies in Self-Access Learning Journal, 12(1), 21-39, 2021
-
マンダラ・ナラティブフレームを使った自己評価活動の可能性 , JACET学習者要因研究会 研究集録, 2巻, 37-44, 2019年
-
習熟度が高くない学習者の英語学習動機の喚起・保護・維持において生じる感情について , JACET学習者要因研究会 研究集録, 1巻, 36-50, 2018年
-
Reading English for academic purposes , Developing Language Teaching Materials. Temple University Japan Studies in Applied Linguistics, 46(4), 49-55, 2007
-
A task-based lesson plan for pre-elementary level students , Task-Based Teaching: Individual Lesson Plans and Action Research. Temple University Japan Studies in Applied Linguistics, 20(4), 118-121, 2002
-
‘Giving nature’ as Japanese model of human–nature relationship , MA dissertation, University of Kent, 1997
MISC / MISC
-
What is Resilience and How is it Relevant to Second Language Learning and Development? , MIND BRAIN ED THINK TANKS+, Book review, literature introduction, etc., Single Author, 2022
-
レジリエンスを第二言語習得研究に, 早稲田大学英語英文学会 NewsLetter , 書評論文,書評,文献紹介等, 単著, 2021年
-
ナラティブフレームを使った1年を振り返る活動 , 言語教育エキスポ2019予稿集, 研究発表ペーパー・要旨(全国大会,その他学術会議), 単著, 2019年
-
クラス全員の発話量と当事者意識を高めるグループ発表方法, 言語教育エキスポ2018, 研究発表ペーパー・要旨(全国大会,その他学術会議), 単著, 2018年
-
Motivating low-proficiency college students: growing into a more understanding teacher, Learning Learning, Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal), Single Author, 2017
-
雑誌連載「Real World Lesson 英語ができればハナシは早い!日本人ビジネスマン訪米記録」第1話~第6話, , 学習研究社, 記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア), 共著, 2001年
-
雑誌連載「英会話STREET道場」第1話~第6話, , 学習研究社, 記事・総説・解説・論説等(商業誌、新聞、ウェブメディア), 共著, 2001年
講演・口頭発表等 / Presentations
-
Developing second language interactional competence in a foreign-language context: A longitudinal case study , 21st AILA World Congress (International Association of Applied Linguistics), International presentation, Oral presentation (general), 2024
-
Exploring interactional competence development through English-medium instruction: A two-year longitudinal case study in Japanese context , The 58th RELC International Conference, International presentation, Oral presentation (general), 2024
-
教育学部英語英文学科EMIカリキュラムにおける 学生支援体制構築─教員・TA・学生の協働的主体性を促す包括的プロファイリング― , 早稲田大学教育総合研究所29回公開研究発表会, 国内会議, 口頭発表(一般), 2024年
-
理論的レンズと研究者アイデンティティ, 第1回オートエスノグラフィーと詩的探究フォーラム, 国内会議, 口頭発表(一般), 2023年
-
第二言語での討論におけるトピック展開能力の発達とゼミコミュニティ:二年間にわたる縦断的事例研究 , 日本質的心理学会第20回大会, 国内会議, 口頭発表(一般), 2023年
-
Developing an interactional competence rating scale for a university speaking placement test: Insights from existing rating scales and performance data. , Language Testing Research Colloquium, International presentation, Oral presentation (general), 2023
-
Enhancing EMI learning outcomes: Exploring the role of teaching assistants in supporting English-medium instruction (EMI) classes in EFL contexts , ICLHE East Asia 2023 Symposium, Round Table, International presentation, Oral presentation (general), 2023
-
Problematizing unintelligibility in the authentic peer interactions in an English-medium instruction classroom in Japan , American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2023 Conference , International presentation, Oral presentation (general), 2023
-
教育学部英語英⽂学科EMI カリキュラムにおける学生支援体制構築─教員・TA・学生の協働的主体性を促す包括 的プロファイリング― , 早稲田大学教育総合研究所28回公開研究発表会, 国内会議, 口頭発表(一般), 2023年
-
Developing L2 argumentative speaking skills through taking a discussion-based English-medium instruction course in EFL Japan , Applied Linguistics Circle Meetup, International presentation, Oral presentation (general), 2022
-
Language support or emotional support? A case study on classroom distress and its consequences , The 4th Psychology of Language Learning Conference, International presentation, Oral presentation (general), 2022
-
Effect of an English-medium instruction course on second language argumentative speaking development in EFL Japan: A longitudinal multiple case study (proposed research) , Spotlight on Language assessment and English as a medium of instruction (EMI), BAAL TEASIG, International presentation, Oral presentation (general), 2022
-
教育学部英語英文学科カリキュラム(EAP と EMI)の縦断的調査―教育・学生のための包括的支援体制の構築― , 早稲田大学教育総合研究所 第27回公開研究発表会, 国内会議, 口頭発表(一般), 2022年
-
第二言語話者の排除とその不快感の探究:授業観察とナラティブデータの分析から , 第二言語話者の排除とその不快感の探究:授業観察とナラティブデータの分析から , 国内会議, 口頭発表(一般), 2022年
-
英語による専門科目授業(English-Medium Instruction)における 日本人大学生のレジリエンス ―ナラティブアプローチによる複数事例研究― , LET関東支部第146回(2021年秋季)研究大会, 国内会議, 口頭発表(一般), 2021年
-
ナラティブ構造分析を用いた第二言語話者の排除とその不快感の探究 , 日本質的心理学会第18回大会, 国内会議, 口頭発表(一般), 2021年
-
Struggles and resilience: L2 socialization of culturally and linguistically diverse children in Japanese elementary and junior high schools, British Association for Applied Linguistics 2021 Conference, International presentation, Oral presentation (general), 2021
-
Japanese students’ strategy use in participatory style English-medium instruction classrooms , CEAPA - BALEAP 2021 International Conference, Online , International presentation, Oral presentation (general), 2021
-
Empowering young Japanese citizens through learning about gender equality: A case study of Japanese university Content and Language Integrated Learning (CLIL) classrooms , International Conference on Gender, Language and Education 2020, International presentation, Oral presentation (general), 2020
-
The resilience process of Japanese university students over English-medium instruction (EMI): A preliminary narrative-oriented case study , The Japan Association for Language Teaching (JALT) 2020 46th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition , International presentation, Oral presentation (general), 2020
-
第二言語使用場面での心理的ストレスに対するレジリエンス理論構築に向けての予備的調査 , 日本質的心理学会第17回大会, 国内会議, 口頭発表(一般), 2020年
-
Exploring the ‘collective’ increase of intrinsic motivation in two groups out of nine: A longitudinal mixed methods study , Domestic presentation, Oral presentation (general), 2019
-
ナラティブフレームを使った1年間の学習を振り返る活動 , 言語教育エキスポ2019, 国内会議, 口頭発表(一般), 2019年
-
L2学習目的、ビリーフ、目標についての母語による深い対話は習熟度が高くない学習者の能動的学修と動機づけをもたらすか , 第11回JACET関東支部大会, 国内会議, 口頭発表(一般), 神田外語大学幕張キャンパス, 2018年
-
Group dynamics and English lounge experience , The Japan Association for Language Teaching (JALT) PanSIG , Domestic presentation, Oral presentation (general), 2018
-
Tools for Teachers as Facilitators: Demonstration of 2 Ice-breaker activities, and 1 reflection activity using a mandala narrative frame. , Domestic presentation, Oral presentation (general), 2018
-
クラス全員の発話量と当事者意識を高める グループ発表方法 , 言語教育エキスポ2018 , 国内会議, 口頭発表(一般), 2018年
-
Generating motivation in low proficiency university students through English lounge visits , Domestic presentation, Oral presentation (general), 2017
Last updated on 2024/12/18